Dwight David Eisenhower, americký generál a politik, prezident Spojených států amerických 9. 10. 1956 Člověk ušel cestu dlouhou miliony let a vždy musel volit. Otázka volby se ukázala být pro člověka naprosto zásadní. Vždy se snažil pochopit svět kolem sebe, svět, který se stával větším a složitějším. Historie lidstva i každého člověka je řetězcem voleb, jež nejsou náhodami, ale osobními rozhodnutími.
Dějepis může vybavit jedince historickou zkušeností a napomoci tak v jeho rozhodování. Vyučovací předmět Dějepis vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi, které jsou důležité pro aktivní život v demokratické společnosti. Žáci jsou vedeni k tomu, aby pochopili smysl a podstatu historického vývoje a současně dovedli tyto poznatky aplikovat na současnou politickou, politickou, sociální a kulturní situaci. Důležitou součástí je vyhledávat a formulovat společenské problémy v minulosti i současnosti a hledat jejich možné způsoby řešení, najít paralely mezi minulými a současným jevy ve společnosti a utvářet vědomí sounáležitosti s evropským civilizačním a kulturním okruhem, a vychovávat tak k toleranci a respektování lidských práv. Nezastupitelné místo ve výuce mají i regionální dějiny – konkrétní události a jevy kladenského regionu přibližují žákům obecný historický vývoj.
Výuka dějepisu žáky seznamuje se základními epochami vývoje lidské společnosti Důraz je kladen na poznání dějin našeho národa v kontextu s evropským a světovým vývojem.
Hodinová dotace ve všech ročnících je dvě hodiny týdně, celkem osm hodin. Při výuce se využívají různé formy výuky – výklad, skupinová práce, projektové vyučování, poznávací, vycházky a výlety, exkurze, besedy.
Výuka na vyšším gymnáziu rozvíjí a kultivuje historické vědomí a poznávání minulých a současných jevů ve společnosti, jejichž pochopení umožňuje orientaci v současném světě.
Hodinová dotace ve všech celkem osm hodin týdně (v prvním ročníku dvě hodiny, v druhém a třetím tři hodiny). Při výuce se využívají různé formy výuky – výklad, skupinová práce, projektové vyučování, poznávací vycházky a výlety, exkurze, besedy.
Semináře jsou výběrovými vyučovacími předměty, které prohlubují historické vědomí získané především v hodinách dějepisu. Systematizují poznatky historického vývoje a pomáhají tak i ke zdárnému složení maturitní zkoušky. Obsahová náplň je vybírána na základě širšího poznání historické problematiky s cílem aplikovat získané poznatky na současný společenskopolitický, sociální a kulturní život.
Žáci si mohou zvolit ve třetím ročníku dvouletý Seminář z dějepisu, Seminář z moderních dějin a mezinárodních vztahů, ve čtvrtém ročníku Kapitoly z dějepisu.