Dvouletý volitelný předmět s hodinovou dotací dvě hodiny ve třetím i čtvrtém ročníku.
Psychologie:
Cílem semináře je seznámit studenty s oborem obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové a sociální psychologie.
1. Úvod do studia psychologie, objasnění základních pojmů a seznámení se s obory
teoretické a aplikované psychologie.
2. Psychologie osobnosti – vývoj osobnosti, stádia ve vývoji lidské psychiky, vzájemný
vztah učení a zrání. Podíl dědičných dispozic a prostředí na formování jednotlivých
vlastností osobnosti jedince. Vrozený základ osobnosti – temperament, emotivita,
motivace, pudy a jejich psychologický význam, základní psychické potřeby, vůle,
schopnosti, vnímání, inteligence, paměť, učení, racionální poznávání, dimenze
osobnosti, sebepojetí, poruchy sebepojetí a sebeobrazu.
3. Sociální psychologie – proces socializace, mechanismy sociálního učení, vývoj
charakteru, sociální role, sociální percepce, komunikace, asertivní chování.
Psychodiagnostika:
Seminář nabízí seznámení se s problematikou duševního zdraví a nemoci, podává studentovi přehled o problematice hraničních stavů osobnosti, poruchách osobnosti a závažných duševních onemocněních. Součástí výuky je popis symptomů jednotlivých duševních onemocnění, možnosti terapie a léčby.
1. Přehled psychoterapeutických směrů a škol, specifika práce s klienty s ohledem na
problémy se kterými se o pomoc obracejí na profesionály.
2. Duševní zdraví, duševní nemoc.
3. Poruchy osobnosti – přehled poruch osobnosti dle MKN.
Pedagogika:
Studenti se v rámci semináře seznámí s pedagogikou a jejími jednotlivými obory.
1. Dějiny pedagogiky.
2. Kapitoly ze speciální pedagogiky – jednotlivé disciplíny ( psychopedie , logopedie,
etopedie, somatopedie, surdopedie, tyflopedie )
3. Sociální práce se zdravotně znevýhodněnými – terminologie, koncepce ucelené
rehabilitace, přehled poskytovaných služeb – raná péče, starší děti, mládež a dospělí.
Studenti navštíví v rámci semináře některá vybraná zařízení, která se specializují na péči, výchovu a vzdělávání jedinců se speciálními potřebami. Propojí se tak teoretická průprava s možností poznat síť sociálních služeb pro zdravotně znevýhodněné jedince.